Nederland was in het verleden één van de grootste afzetmarkten voor bromfietsen. In geen enkel ander land waar ook ter wereld was er zoveel keuze in merken, modellen en uitvoeringen als in ons land. In 1949 reden er 4000 bromfietsen in Nederland. Vijf jaar later waren dit er bijna 400.000 en in de jaren '60 was er bij 1 op de 3 Nederlandse gezinnen een bromfiets in bedrijf!

Begin jaren vijftig was de bromfiets nog duidelijk een rijwiel met hulpmotor, zoals ze toen officieel heten. De handige doe-het-zelver kon een Rex bromfiets pakket kopen en zelf de motor en toebehoren op een fiets monteren. Al snel kwam er een breed scala van bromfietsen op de markt, die er in de loop van de jaren vijftig steeds meer uit gingen zien als kleine broertjes van een motor.

De bromfiets was HET vervoersmiddel voor Jan met de Pet. Voor het eerst kon men zonder extra inspanning verder reizen. Werk in een andere plaats werd daardoor plotseling mogelijk. Men kon vaker op bezoek gaan bij familie en kennissen die verder weg woonden en gemakkelijker andere plaatsen bezoeken. Men ging zelfs met de bromfiets op vakantie.

Iedereen kent nog wel de Zündapp's en Kreidler's waarmee de Nozems getooit met een vetkuif de straten onveilig maakten, of de Puch en Tomos met het hoge stuur veelal bereden door de hippe jeugd. Maar er was nog veel meer! Van eigen bodem kwam bijvoorbeeld de spectaculaire Batavus Whippet, met zijn dubbele uitlaten bovenlangs, een regelrechte sensatie in de eerste helft van de jaren '60, dat roept warme herrineringen op?
Wat zegt u van de grote bromfietsen van Sparta uit Apeldoorn welke rijen dik in de stallingen van de fabriek stonden? Of de sobere zwarte M21 van Berini? Ook Magneet uit Weesp heeft veel voor de bromfietsmarkt betekend. Allen iconen uit een roerige tijd, een tijd waarin de ontwikkeling van de bromfiets ongekend snel ging. Vele Nederlandse merken probeerden een graantje mee te pikken van de almaar groeiende bromfietsmarkt.

De komst van helmplicht in 1974 en het betaabaarder worden van de auto heeft veel grote bromfietsmerken uiteindelijk de das om gedaan. Merken zoals; Amstel, Avada, Avaros, Batavus, Berini, Burgers, Cyrus, Eijsink, Fongers, Germaan, Kreidler, Magneet, Zundapp en vele andere zijn naar de achtergrond verdwenen of zelfs gestopt met de romfietsactiviteiten.


- 1920/1929, Eerste experimenten met fietsen met hulpmotor
- 1948, Eerste bromfietsen op de markt
- 1957, Invoering van maximumsnelheid van 40 km/u
- 1957, Invoering van de gele plaat voor een duidelijker onderscheid met motorfietsen
- 1957, Bromfietsen worden gelijkgesteld aan fietsen en moeten van het fietspad gebruikmaken
- 1958, Verbod op buddyseat achtige constructie's
- 1959, Einde verbod op buddyseat
- 1964, Invoering verplichte WA-verzekering
- 1966, introductie van het verzekeringsplaatje
- 1974, introductie van de snorfiets met kleine wielen westerterp wieltjes en oranje plaat
- 1974, invoering helmplicht
- 1976, afschaffing verplichte kleine wielen voor snorfietsen
- 1985, afschaffing van de verplichte trappers
- 1995, Voortaan mogen ook stickers gebruikt worden als geel plaatje
- 1996, Invoering bromfietscertificaat
- 1999, Bromfietsen moeten de rijbaan gebruiken in plaats van het fietspad
- 2005, invoering Nederlands kenteken voor bromfietsen nam een aanvang.
- 2006, Vanaf 1 oktober wordt het bromfietscertificaat vervangen door het bromfietsrijbewijs AM.
- 2007, Vanaf 1 januari moeten alle bromfietsen zijn voorzien van een kenteken.
- 2008, Per 1 april is de max. snelheid voor bromfietsen op de rijbaan verhoogd naar 45 km/u.
- 2010, Per 1 maart is het praktijkexamen voor bromfietsen ingevoerd.

Naar boven


1966 - verzekeringsplaatje
 
1974 - helmplicht
 


Gezien de belangrijke betekenis van de bromfiets in Nederland hebben wij het nodig geacht om de oude bromfiets als een stukje historische betekenis te zien en daarom voor iedereen toegankelijk te maken en te houden. In samenwerking met Oudebrommers.nl hebben we daarom een heus bromfietsmuseum opgericht. Het museum is op afspraak toegankelijk. En kan ook worden gebruiks als start- en/of stoppunt voor bromfiettoerritten

Een kleine greep van het gevarieerde museum assortiment:
Bromfietsen en motoren,
Het hart van het museum bestaat uit een collectie bromfietsen van oa. de volgende merken: Batavus, Berini, Kreidler, Locomotief, Magneet, NSU, Rap, Sparta, Victoria, Yamaya, zundapp en nog veel meer. Merken die iedereen wel kent. Door de grote diversiteit is er voor ieder wat wils. Tevens is er een collectie lichte motorfietsen te zien.

Techniek,
Onlosmakend met bromfietsen verbonden is de techniek. Iedereen heeft tenslotte wel eens met een kapotte of vette Bougie of een lekke vlotter naast de kant van de weg gestaan. Daarom wordt er in het museum ook ruim aandacht geschonken aan de techniek. Zo zijn er een aantal opengewerkte en unieke motorblokjes te zien waarmee de werking begrijpelijk wordt weergegeven voor iedereen.

Reclameborden,
Iedereen kent ze wel, de oude reclameborden van o.a. Shell, Vredestein, Hevea, etc. Het museum bevat een aantal van deze mooie borden.

Radio's,
Naast de bromfietsen heeft het museum ook de beschikking over een grote collectie oude buizenradio's. Deze radio's hebben de tands des tijds goed overleefd en met een beetje geluk is er nog een stukje muziek uit lang vervolgen tijden te horen.



Onder het motto "uw bezit onze zorg" bieden wij een laatste rustplek voor de oldtimer welke misschien al jaren bij u op zolder of in een hoekje in de schuur niets staat te doen of te verroesten. En dat na jaren van trouwe dienst! Wij halen de bromfietsen graag bij u op (al dan niet tegen een kleine vergoeding) om vervolgens de bromfiets aan de collectie van ons museum toe te voegen. de staat van de bromfiets is daarbij niet belangrijk want indien noodzakelijk zullen wij de bromfiets aan een grondige restauratie onderwerpen. Mocht u wat aan te bieden hebben dan kunt u contact met ons opnemen door op de contactknop bovenaan deze pagina te klikken.

Ook zijn wij opzoek naar vrijwilligers. Wij zoeken mensen die ons willen helpen bij de restauratie van bromfietsen in onze werkplaats en het assisteren bij toerritten en evenementen.

 

Naar boven

Hieronder kunt u nog enkele foto's zien van ons museum. Tevens zijn er een paar kiekjes toegevoegd van de nieuwe museumruimte welke medio 2011 gereed is.

TWEEWIELERS

 
 
 
 
 
 
 
         

VIERWIELERS

 
 
 
 
 
 
         
         
         
EVENEMENTEN
 
 
 

TECHNIEK & RESTAURATIE

 
 
         

 

 

 

©2011 André de Kruijf